دیافراگم های لاستیکی قطعات صنعتی هستند که معمولا نقش پمپاژ یا قطع کنندگی را برعهده دارند و در کلیه صنایع جهت انتقال و قطع مایعات اسیدی یا قلیایی، روغن یا هوا از آن ها استفاده می گردد.
این قطعه لاستیکی ، بعنوان یک کنترل کننده جریان سیال در اکثر تجهزات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
در تولید آن با توجه به سیالاتی که با آن ها در ارتباط هستند از NBR، سیلیکون، Pu، EPDM، SBR، وایتون، تفلون و … استفاده می شود. با توجه به میزان فشاری که متحمل می شود در آن از منجید یا منجیت با تراکم مختلف و همچنین ضخامت های متفاوت استفاده می شود.

انواع متریال دیافراگم لاستیکی

موارد زیر بسته به کاربرد و شرایط کاری استفاده می شوند .

دیافراگم لاستیکی EPDM

لاستیک epdm در شرایط شیمیایی، آب شور، اوزون، مورد مصرف دارد.

دیافراگم لاستیکی NR+ SBR

لاستیک Nr sbr در شرایطی که فشار زیاد باشد و مواد شیمیایی حضور نداشته باشند .

دیافراگم لاستیکی نیتریل NBR

لاستیک نیتریل nbr در فشار های متوسط و روغن های صنعتی کارکرد دارد.

دیافراگم لاستیکی وایتون viton

لاستیک وایتون viton در اکثر مواد شیمیایی و حرارت های بالا و فشار متوسط کاربرد دارد.

دیافراگم لاستیکی سیلیکون silicon

این لاستیک در دماهای بالا و خیلی پایین کارکرد دارد و در به تحمل فشار بالای کاری حتما باید با منجید و الیاف تقویت شود.

دیافراگم لاستیکی نئوپرن

لاستیک نئوپرن در مواد شیمیایی و فشار نسبتا بالا کارایی دارد و دمای متوسط را تحمل می‌کند.

دیافراگم لاستیکی با روکش PTFE

 مسلح به روکش PTFE که در محیط های شیمیایی کاربرد دارند به روش تولید چند جزئی و در شرایط دمایی کنترل شده تولید می‌شوند. این مدل می‌تواند با منجید، فلز، و لاستیک به صورت یکپارچه تولید شوند. همچنین در پمپ هایی که با مواد شیمیایی کار می‌کنند مورد مصرف قرار گرفته و یک طرف آن که با سیال در ارتباط است با پوشش PTFE مسلح می‌شود. سیال شیمیایی مانند اسید کلریدریک، اسید سولفوریک، ویا حلال های صنعتی می‌باشند، PTFE پلی تترا فلور اتیلن به دلیل خاصیت منحصر به فرد در این مواد دچار خوردگی نمی‌شود، ترک نمی‌خورد، ساییده نمی‌شود.

دیافراگم لاستیکی سلونوئید ولو یا شیر برقی (Solenoid Valve )

ولو یا شیر وسیله‌ای معمولاً فلزی است که برای بازوبست ، تنظیم و کنترل جریان مایعات یا گازها در لوله‌کشی به کار می‌رود. امروزه انواع بسیاری از شیرها طراحی ، ساخته و تولید می‌شوند که در صنعت و خانه به کار می‌روند. شیرآلات به گروه شیرهایی گفته میشود که خود بنا به کاربرد ، نحوه کارکرد یا شکل آن به زیرگروه های مختلف دسته بندی می‌شود . که البته شیرهای ساختمانی خود از لحاظ زیست محیطی به چند نوع دیگر نیز تقسیم می شوند.

دیافراگم لاستیکی منجیددار

این نوع که منجیددار می باشند، با پارچه های سفارشی و طراحی شده تقویت می‌شوند و فشار کاری بالایی را تحمل می‌کنند و در شیرهای کنترل، کنترل ولو ها، شیرهای پنوماتیک، پمپ ها به کار گرفته می‌شوند این مدل باید در عین استحکام زیاد انعطاف پذیر و الاستیک باشند تا کاربرد مناسب داشته باشند.